top of page

 

TRAINING : LICHAAMSGERICHTE INTERVENTIES BIJ STRESS EN TRAUMA 

                De nervus vagus, van vagebond naar bondgenoot van je lichaam en je leven                

   

     

  

 

 

Deze training is voor jou als :

 

* Je nog niet zoveel ervaring met lichaamsgericht werken en je hiervoor tools wilt aangereikt krijgen?
* Je als hulpverlener je eigen lichaam beter wilt kunnen lezen en inzicht krijgen in de staat van je autonome zenuwstelsel?
* Als je vooral cognitief of oplossingsgericht werkt, maar ook lichaamsgerichte interventies wilt inbrengen in je therapeutische aanpak?

*Je de lichaamssignalen van je cliënten beter wilt kunnen interpreteren en ook inzetten in je begeleiding?

*Je wilt begrijpen waarom het belangrijk is om de kennis van het autonome zenuwstelsel te integreren in je therapeutische werk?

Het belang van de nervus vagus in lichaamsgericht werken
 

De gevolgen van trauma, spanning en stress worden niet geheeld door gesprekstherapie alleen. De weg naar stressregulatie en traumaheling gaat vooral via het lichaam en het autonome zenuwstelsel. De ‘grote meneer’ van het parasympatische systeem is de tiende hersenzenuw, de nervus vagus die als een vagebond door je hele lichaam zwerft en waarvan het ventrale deel de lichamelijke basis voor sociaal contact en veiligheid verzorgt.

Het gevoel van veiligheid wordt volgens de polyvagaaltheorie van Stephen Porges vooral bepaald door lichamelijke responsen in plaats van cognitieve afwegingen. Het autonome zenuwstelsel brengt gedragingen voort op een niveau dat diep onder dat van het bewuste waarnemen ligt.

Door in de therapeutische praktijk meer lichaamsgericht te werken en cliënten te leren hoe ze hun nervus vagus kunnen activeren, kunnen ze geholpen worden om een toestand van autonome regulatie te bereiken. Daardoor vinden ze de veiligheid die noodzakelijk is voor herstel na langdurige stress en traumatische ervaringen.

 

De nervus vagus, van vagebond naar bondgenoot van je lichaam en je leven
 

Deze training van vier dagen verloopt ervaringsgericht, omdat het lichaam bij uitstek leert via ervaren. Theoretische kaders, zelf ervaren en actief oefenen komen evenredig aan bod.                                                                                                                                                                                    In deze reeks doorleef je met praktische oefeningen de intensiteit van lichaamsgericht werken in je eigen ontwikkeling als hulp- of zorgverlener. Je vergroot je competentieniveau om zowel  bottom-up  als top-down het lichaam mee te integreren in je sessies. En je krijgt handvaten aangereikt om lichaamsinterventies in te brengen in je therapeutisch werk.

In vier dagen leer je ervaringsgericht over:

 

* de werking van het brein en het zenuwstelsel met zijn regulerende functie van stress, herstel en ontspanning

* hoe je zenuwstelsel verbonden is met je lichaamssignalen en hoe je ze kunt herkennen en interpreteren

* hoe je veiligheid en sociale betrokkenheid inbrengt in je therapeutische sessies

* hoe je - zelf gereguleerd - een bron van regulatie voor je cliënten kunt zijn
* hoe je de stadia waarin je cliënten zich bevinden herkent, hoe je hun lichaamsresponsen kunt lezen en hoe ze zichzelf het best kunnen reguleren

* hoe lichaamsgerichte interventies kunnen helpen om vanuit inzicht over stress- traumaresponsen naar ervaren, transformeren en verankering kan gaan.
* hoe je via de centrale vagusstaat de transpersoonlijke dimensie kunt vergroten en binnenbrengen in je therapeutische werk

 

​PROGRAMMA

Het programma bestaat uit vier dagen, verspreid over een ruime periode. Op die manier kun je de opgedane kennis telkens in de praktijk uittesten en kun je je vragen en ervaringen delen in de volgende sessie.

 

DAG 1:  Hoe kun je veiligheid installeren en voelen?

Tijdens deze dag leer je de basisprincipes van de polyvagaaltheorie en de werking van het zenuwstelsel - met de nervus vagus als belangrijkste parasympatische hersenzenuw - kennen en ervaren. Je leert hoe het zenuwstelsel altijd op zoek is naar veiligheid en wat neuroceptie precies betekent. Je oefent in gronden en ruimtelijke bewustwording (spatial awareness), zodat je beter bij jezelf kunt blijven en daardoor meer veiligheid en vertrouwen ontwikkelt. Je ervaart hoe je door pauzes in te lassen ruimte creëert om over te gaan naar voelen. Tegelijk leer je hoe je je cliënten kunt helpen om meer veiligheid te installeren en hun draagvlak te versterken.

 

DAG 2:  Hoe kun je jezelf reguleren om van daaruit je cliënten te begeleiden in het proces van coregulatie naar zelfregulatie?

Hier ga je van voelen naar reguleren. Met oefeningen leer je hoe je je kunt bewegen en balanceren op de polyvagale ladder. Je leert voelen in welke toestand je je bevindt en welke reacties van je autonome zenuwstelstel daarmee gepaard gaan: rustig, actief, hyperactief, emotioneel, stil, verdoofd, gelaten … Je krijgt handvaten aangereikt om jezelf te reguleren naar neutrale stand, zoals een thermostaat die je op de ideale temperatuur zet. Het belang van de vagale rem in het regulatiesysteem staat centraal.
Door samen te oefenen en met praktische tools leer je hoe je je ervaringen kunt inbrengen in je therapie. Je kunt de stadia waarin je cliënten zich bevinden nu gemakkelijker herkennen en aanleren hoe ze zichzelf het best kunnen reguleren.


DAG 3: Wat is de invloed van trauma op het zenuwstelsel? Hoe kun je je gekwetste delen veilig belichamen?

in deze dag leer je hoe onze ervaringen en herinneringen zijn opgeslagen in ons lichaam en energie wordt vastgezet in het zenuwstelsel. In een veilige setting leer je voelen waar in jouw lichaam ervaringen zijn opgeslagen en hoe je ze kunt bekijken vanuit het nu. Geen herbeleving dus, maar herkennen, voelen en observeren met alles wat je in huis hebt: hoofd, hart, buik …
Aan de hand van de aangereikte tools en somatische oefeningen leer je hoe je je cliënten kunt helpen om bij hun gekwetste delen te komen en ze te bekijken vanuit het nu.


DAG 4: Verdieping van inzicht, kennis en praktijk

Tijdens deze dag exploreer je in de diepte. Met veel oefeningen, ook bij elkaar, vergroot je je inzicht en praktijk om stress- en traumaresponsen via het lichaam te herkennen. Je leert vlot te schakelen tussen sympaticus en parasympaticus, je trekt op tijd aan de vagale rem en zet de ventrale vagus steeds weer aan het stuur. Je ontdekt dat als je ventrale vagus de leiding heeft, je meer flow ervaart, je je beter kunt verbinden met jezelf en de ander, en je de transpersoonlijke dimensie kunt vergroten en versterken.
Je leert je opgedane kennis, inzichten en ervaringen te implementeren, zodat je er vol vertrouwen ook met je cliënten mee aan de slag kunt gaan en je diepere resultaten kunt bereiken.

.

                         

PRAKTISCH

Deze training bestaat uit 4 vrijdagen telkens van 10.00 tot 17.00 uur 

Wanneer :  nieuwe data nog te bepalen 

Voor wie:  Hulpverleners 

 

Prijs:  700 euro  Incl. training, syllabus, thee, water en versnapering

Vroegboekkorting: €630 bij betaling vóór 
*  Annulatievoorwaarden:​ volledige terugbetaling bij annulatie vóór....... , gedeeltelijke terugbetaling vanaf ........
. Telkens € 25 administratiekosten.

Plaats :  Bewustzijnscentrum Ananda, Overdemerstraat 20, 3511 Hasselt ( Vlak aan de grote ring van Hasselt)  

​                                                                                              

Inschrijven : nadinebloemen@gmail.com

ANDERE  OPTIES om je eigen lichaamswijsheid en die van je cliënt te integreren in je leven en werk zijn  :

 

1. Leertherapie hier leer je jezelf en je schaduwkanten beter kennen als mens, waardoor je jezelf als hulpverlener beter kan inzetten als instrument binnen begeleidingen. Je gaat dus aan de slag met je eigen kwetsbaarheden en problemen.  Waarin je ook jouw eigen lichaamssignalen en wijsheden leert volgen, ervaren, erkennen om zo inzichtelijk naar diepe integratie en verankering  te komen binnen jezelf om van daaruit naar je cliënten over te brengen. En kan je dit verbinden aan de 4 avonden polyvagaaltheorie in beweging, ( zie flyer bij workshops) om je kennis en ervaringsgericht leren, rond het autonome zenuwstelsel te vergroten en verankeren.

 

2. Supervisie hier wordt er ingegaan op je functioneren als hulpverlener. Je reflecteert over concrete casussen of herhalende patronen binnen begeleidingen.  Door de jaaropleiding " de metapositie van de supervisor" op de Educatieve Academie te volgen ben ik ook erkend als supervisor voor IV studenten.  

3. Training In Company ik kom mijn expertise specifiek inzetten naargelang de noden van jullie bedrijf. En wordt er een programma op maat gemaakt en uitgevoerd. 

 

 

 

 

 

bottom of page